• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

De Eerste Schipvaert

ingevoerd op 19-6-2013 De weg naar Indië is gevonden

De Eerste Schipvaert schepen Duyfken, Amstelredam,Mauritius en Hollandia
Het VOC schip Mauritius op de reede van Bantam,1598. J.H. Isings. Deel van schoolwandkaart.
Banta stad
Itinerario of navigationale route van de kusten van Jan Huygen van Linschoten
  • De Eerste Schipvaert schepen Duyfken, Amstelredam,Mauritius en Hollandia
  • Het VOC schip Mauritius op de reede van Bantam,1598. J.H. Isings. Deel van schoolwandkaart.
  • Banta stad
  • Itinerario of navigationale route van de kusten van Jan Huygen van Linschoten

Gepubliceerd: 19-06-2013

De Eerste Schipvaert.
De Portugezen hadden in de zestiende eeuw een monopolie op de handel in Specerijen-eilanden op de of de ’Molukken’.
De specerijen bestemd voor Holland werden gehaald uit Lissabon in Portugal. Door de grote behoefte naar specerijen kon Portugal niet meer aan de vraag voldoen. Holland was in oorlog met Spanje en toen Spanje en Portugal onder één kroon kwamen waren er redenen genoeg om de specerijen zelf te gaan halen.
Door de Hollandse reders werd de ‘Compagnie van Verre’ opgericht, maar nu moest eerst de zeeweg naar Indië worden gevonden. Gelukkig had Jan Huygen van Linschoten uit Enkhuizen, in dienst van de Portugezen, op Azië gevaren. Hier had hij Dirk Gerritszn. Pomp uit Enkhuizen alias Dirk China ontmoet. Zijn eigen ervaringen en die van Dirk China werden opgetekend en beschreven in zijn Itinerario. Dit was een uiterst nuttige zeemansgids met aanwijzingen voor de vaart naar en in deze gebieden.

Cornelis Houtman werd op spionage-missie naar Portugal gezonden om informatie in te winnen over de zeeweg naar Indië. De verkregen informatie werd doorgenomen en aangevuld met de opmerkingen van de geleerde geograaf en predikant Petrus Plancius (Peter Platvoet).
Met de verzamelde gegevens over de Portugese route, durfde de ‘Compagnie van Verre’ de eerste schepen naar Indië te sturen.

Op 2 april 1595 vertrokken, onder bevel van Cornelis Houtman de vier schepen ’Mauritius’, ‘Amstelredam’,‘Hollandia’ en het jacht ‘Duyfken’, vanaf de rede van Texel.
 

De weg naar Indië is gevonden.
Drie van de vier schepen keerden in augustus 1597 terug, van de 249 opvarenden waren maar 87 over. Het schip de ‘Amstelredam’ was verloren gegaan. De opbrengst van de specerijen die zij in Indië hadden weten te vergaren was nauwelijks kostendekkend. Ondanks de rampzalige reis, waarbij maar liefst 65% van de bemanning was omgekomen, werd deze toch als een succes gezien, want de weg naar Indië was gevonden. De ‘Eerste Schipvaart’ was volbracht.(1)

Na de terugkeer van Cornelis Houtman ontstond een ware wedloop op de Oost. Ook Hoorn, Enkhuizen en Delft besloten nu schepen te zenden. Voor Hoorn voeren op deze eerste reis uit de schepen ‘De Hoorn’ met schipper Jan Cornelisz. Avenhorn en de “Medemblik” met schipper Krijn Pietersz. De Hollandse handel op Oost-Indië was begonnen. Van 1598 t/m 1600 werden door diverse compagnieën totaal 41 schepen naar Indië gezonden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noten:

(1) Cornelis Houtman heeft deze reis beschreven in zijn ”Iournaal van de Reyse der Hollandtsche Schepen gedaen in Oost Indië (1595-1597!).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: Portugese monopolie doorbroken

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
03-07-2013 - Stookvloeren, een houten bak en een scheepswerf
02-07-2013 - Hoorn richt zich op transport van zout

Tags


enkhuizen , molukken , specerijen , huygen , portugezen , schipvaert , petrus plancius , compagnie van verre , cornelis houtman , de eerste schipvaert , dirk gerritszn pomp , monopolie , dirk china , jan huygen van linschoten , grote behoefte naar specerijen kon portugal , de weg naar indi is gevonden , handel op oost-indi was begonnen , door de hollandse reders werd de compagnie van verre opgericht maar nu moest eerst de zeeweg naar indi worden gevonden gelukkig had jan huygen van linschoten uit enkhuizen in dienst van de portugezen op azi gevaren , hier had hij dirk gerritszn pomp uit enkhuizen alias dirk china ontmoet zijn eigen ervaringen en die van dirk china werden opgetekend en beschreven in zijn itinerario , dit was een uiterst nuttige zeemansgids met aanwijzingen voor de vaart naar en in deze gebieden , cornelis houtman werd op spionage-missie naar portugal gezonden om informatie in te winnen over de zeeweg naar indi , de verkregen informatie werd doorgenomen en aangevuld met de opmerkingen van de geleerde geograaf en predikant petrus plancius (peter platvoet) , drie van de vier schepen keerden in augustus 1597 terug van de 249 opvarenden waren maar 87 over het schip de amstelredam was verloren gegaan , ook hoorn enkhuizen en delft besloten nu schepen te zenden , de hoorn met schipper jan cornelisz avenhorn en de medemblik met schipper krijn pietersz , de hollandse handel op oost-indi was begonnen van 1598 tm 1600 werden door diverse compagnien totaal 41 schepen naar indi gezonden

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
28 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Design website met CMS | Ziber - Website software