• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Eerste kennismaking met de Aboriginals

ingevoerd op 24-6-2013

Duyfken’s nautische reizen tussen False Cape naar Cape Keerweer en terug.

Gepubliceerd: 24-06-2013

Eerste kennismaking met de bewoners was vijandig.
Op 26 februari 1606, zo’n 22 zeemijlen noordelijk van de Pennefather River, liet Willem Janszoon het anker vallen in de baai (Port Musgrave Werlock) waar de Batavia rivier uitmonde. De sloep werd bemand en roeide de Batavia rivier op om dorpen of nederzetting zoeken waarmee handel kon worden bedrijven. Na ca. 40 km opwaarts geroeid te hebben werd contact met de bewoners uit een nederzetting die aan de oever van de rivier lag. Het contact met de bewoners was niet vriendelijk maar zelfs vijandelijk. Een van de Aboriginals wierp een speer naar de sloep met als gevolg dat een man in de sloep dodelijk werd getroffen. Door de vijandelijke houding van de bewoners werd de sloep omgekeerd en roeide terug naar de Duyfken. Daar er geen handel mogelijk was liet Willem Janszn. het anker ophalen en zeilde koers noord langs de kust verder.

Koers noord
Na deze tragische gebeurtenis zeilend het Duifken verder langs de kust naar het noorden.
Na 57 zeemijl maakte de kust een verloop van 90 graden naar het oosten. Het Duifken hield de noordelijke koers aan over een zeestraat (Clarence Strait, Van de Diepen Gulf) naar het eiland dat 14 zeemijlen verder lag eiland met een hoge berg (Muralug Island of Prins of Wales Island).

Het Hooge Eiland.
Om de poolshoogte te nemen van de omgeving liet Janszoon het anker vallen en zette de boot uit om op de hoge berg van het eiland te beklimmen (ca. 225 meter). Hij zag dat de kust van het vasteland (Cape York) ver naar het oosten liep. In de richting noordoost lagen wat eilanden, klippen en zandbanken. In het noordelijke richting zag hij een reeks van zandbanken met aan de westkant verkleuring van het water dat betekende diepwater. Naar het noord tot west zag hij alleen maar water. Het eiland van Willem Janszoon kreeg het eiland de naam Het Hooge Eiland dat nu het “Murang Island” of “Prince of Wales Island”.

Langs de ingang van de Torresstaart
Willem Janszn. wist, dat in het noorden het grote land Nieuw-Guinea lag, dat zich strekte van west tot oost moest liggen. Hij liet het anker lichten en richting noorden langs eilanden (Uluf Warra Island, Badu Island). Na het eiland Buru Island met “Cape Tarnagain” aan de” Torresstraat”, zette Willem Janszn. de koers westnoordwest naar de Valse Kaap.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volgende blog: Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.

Tags


willem , kapitein , aboriginals , point , duyfken , janszoon , keerweer , eerste kennismaking met de bewoners was vijandig , noordelijk van de pennefather river liet willem janszoon het anker vallen , ingang van de torresstaart , noorden het grote land nieuw-guinea lag , zette willem janszn de koers westnoordwest naar de valse kaap , westnoordwest naar de valse kaap , eerste kennismaking met de aboriginals , koers noord , het hooge eiland , langs de ingang van de torresstaart , op 26 februari 1606 zon 22 zeemijlen noordelijk van de pennefather river liet willem janszoon het anker vallen in de baai (port musgrave werlock) waar de batavia rivier uitmonde , het contact met de bewoners was niet vriendelijk maar zelfs vijandelijk een van de aboriginals wierp een speer naar de sloep met als gevolg dat een man in de sloep dodelijk werd getroffen , naar het noord tot west zag hij alleen maar water het eiland van willem janszoon kreeg het eiland de naam het hooge eiland dat nu het murang island of prince of wales island , hij liet het anker lichten en richting noorden langs eilanden (uluf warra island badu island) , na het eiland buru island met cape tarnagain aan de torresstraat zette willem janszn de koers westnoordwest naar de valse kaap

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
24 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Flexibele website | Ziber - Mobiele website met CMS