• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

De replica van het Duyfken

ingevoerd op 24-6-2013

Duyfken in volle zee

Gepubliceerd: 24-06-2013

Het Duyfken krijgt een replica.
In januari 1997 werd in Fremantle,Australië, door prins Willem Alexander de kiel gelegd van het replica van het Duyfken. De replica werd gebouwd volgens de vroegere Hollandse vlakbouw waarbij eerst de huidplanken bevestigd en daarna de spanten. Deze snelle bouw werd alleen in Amsterdam en het noorden daar van, toegepast.

Het Duyfken werd op 24 januari 1999 gedoopt. Na enkele proefvaarten voer de naar Nederland, via Indonesië, Mauritius en Zuid-Afrika en weer terug.

De replica’s Duyfken en de Batavia gaan naar Australië.
Het scheepje werd ook samen met het in replica het VOC schip Batavia, gebouwd in de historische scheepswerf te Lelystad, (1) acta de presence gegeven tijdens de Olympische spelen in het jaar 2000 in Australië. Het was zowaar een Hollandse historische maritieme aangelegenheid in Sydney.

Het schip kwam terug naar de plaats waar het in zo’n vierhonderd jaar van de Koopvaarders Rede van Texel was vertrokken. Het lag in de bedoeling om van hieruit zeilend de reis naar Australië te ondernemen, precies zoals dat toen gebeurde met Willem Schouten en Willem Janszoon als schipper.

In 2006 werden de 400-jarige betrekkingen tussen Nederland en Australië uitgebreid herdacht met onder meer een zesdaags bezoek van de prins Willem-Alexander en prinses Máxima aan het continent.

De ontdekking van Australië krijgt een monument.
Op 27 mei 2013 is vlakbij de plek, waar ruim 400 jaar geleden het VOC-scheepje Duyfken aan kwam, in het uiterste noorden van Australië is een monument onthuld. Daarmee werd het eerste contact herdacht tussen de oorspronkelijke bewoners van Australië en Europeanen.
Bij de onthulling was een Nederlandse delegatie aanwezig onder leiding van Fred de Graaf, voorzitter van de Eerste Kamer.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noten:

(1) De Batavia werd in 1628 op de peperwerf te Amsterdam gebouwd. Het schip liep, op zijn eerste reis in 1629, door een navigatiefout op de later zo genoemde `Houtman Abrolhos (Houd je ogen open). Deze klippen voor de Australische kust werden vernoemd naar Frederik Houtman, de broer van Cornelis Houtman van de Eerste Schipvaart.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende blog: Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
29-06-2013 - Het zeulen met zieken had ernstige gevolgen

Tags


texel , australi , maxima , zuid afrika , willem alexander , fremantle , het duyfken krijgt een replica , vroegere hollandse vlakbouw , snelle bouw werd alleen in amsterdam en het noorden daar van toegepast , duyfken werd op 24 januari 1999 gedoopt , nederland via indonesi mauritius en zuid-afrika , hollandse historische maritieme aangelegenheid in sydney , in zon vierhonderd jaar van de koopvaarders rede van texel was vertrokken , willem schouten en willem janszoon als schipper , prins willem-alexander en prinses mxima aan het continent , oorspronkelijke bewoners van australi en europeanen , de batavia werd in 1628 op de peperwerf te amsterdam gebouwd

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
6 juli 2022

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2022 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Professionele vormgeving | Ziber - Responsive of Adaptive?