• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Historie van het schip ”De Vrouwe Maria Jacoba”

ingevoerd op 28-6-2013

Een V.O.C. schip van 1789 ligt aan de ankers. De dokter word aan boord gebracht voor controle.

Gepubliceerd: 28-06-2013

Het lotgevallen van het VOC schip ”De Vrouwe Maria Jacoba”.
De Vrouwe Maria Jacoba van 880 ton werd in 1765 op de werf van Verenigde Oost-Indische Comagnie van de Kamer van Hoorn gebouwd. Het schip maakte drie reizen naar Oost-Indië.
De eerste reis vertrok het schip op 18-07-1767 vanaf de rede van Texel. Het keerde op 23-08-1770 hier terug. De waarde van de lading bedroeg fl. 123.088 voor de kamer van Hoorn en fl 86.211 voor de Kamer van Enkhuizen. De schipper was Klaas Ariensz.
De tweede reis vertrok het schip op 17-01-1772 en keerde terug op 25-05-1773 met lading met een waarde van
fl. 176.576 voor de kamer van Hoorn. De schipper was Pieter Mooy.
Op de derde reis vertrok het schip op 12-06-1774 met schipper Pieter Dekker en keerde daarna niet meer naar Holland terug. Het schip werd opgelegd (1) in Indië op 31-12-1780.
Kennelijk is de Maria Jacoba hier de laatste 6,5 jaar gebruikt voor de lokale handel.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noten:
(1) Schepen die niet zeewaardig genoeg meer waren om de reis terug naar Holland te volbrengen of eenvoudig niet meer nodig waren werden opgelegd. De kostbare voorwerpen, zoals hier de scheepsbel, werden vaak mee teruggebracht naar Holland.
Het opleggen van de “Vrouwe Maria Jacoba” zou ook door het aangrijpen van de Hollandse koopvaardijvloot door Engeland van invloed zijn geweest. Deze ontaarde in de Vierde Engelse Oorlog van 1780 welke tot 1784 duurde. Tijdens deze oorlog was de handel op Oost-Indië nagenoeg stilgelegd.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: De toegang tot Hoornse haven gewijgerd.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


03-07-2013 - De waterschepen halen schoon water
29-06-2013 - Het Placaat van 1720
29-06-2013 - Nabeschouwing

Tags


koopvaardijvloot , jacoba , oost-indi , kamer van hoorn , scheepsbel , verenigde oost-indische comagnie , rede van texel , opgelegd , vierde engelse oorlog , lokale handel , zeewaardig , lotgevallen , kamer van enkhuizen , historie van het schip de vrouwe maria jacoba , het lotgevallen van het voc schip de vrouwe maria jacoba , de vrouwe maria jacoba van 880 ton werd in 1765 op de werf van verenigde oost-indische comagnie van de kamer van hoorn gebouwd het schip maakte drie reizen naar oost-indi , schepen die niet zeewaardig genoeg meer waren om de reis terug naar holland te volbrengen of eenvoudig niet meer nodig waren werden opgelegd de kostbare voorwerpen zoals hier de scheepsbel werden vaak mee teruggebracht naar holland

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
28 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Professionele vormgeving | Ziber - Responsive of Adaptive?