• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

De toegang tot Hoornse haven geweigerd.

ingevoerd op 29-6-2013

De Schans van Texel, gebouwd in de 16de eeuw om de Spanjaarden te bestrijden

Gepubliceerd: 29-06-2013

Het schip had te veel zieken aanboord.
Bij de tweede reis van de Maria Jacoba naar Oost-Indië onder schipper Pieter Mooy ontstonden ernstige problemen bij het vertrek van het schip. Het schip was al eerder vertrokken op 18-11-1771 en keerde de volgende dag terug. Op 7-12-1771 vetrok het schip opnieuw naar zee en keerde weer terug op 25-12-1771 om op 17-01-72 nu definitief naar indië te vertrekken (1). Wat was hier aan de hand?

Het bleek dat Pieter Mooy kampte met ernstig zieke bemanningsleden aan boord van zijn schip. Hij moest tweemaal besluiten om terug te keren om de zieken van boord te laten halen en eventueel te doen vervangen door gezonde zeelieden.
De Schans op Texel lag al stampvol met zieken. Er was geen ruimte meer voor hen in deze quarantaine plaats. Na veel beraad besloot men noodgedwongen de doodzieke bemanningsleden per lichters naar Hoorn te brengen.
De stadsregering van Hoorn had inmiddels lucht gekregen dat er zieke zeelieden van de Maria Jacoba aan boord van de lichters in aantocht waren. Ze gaven geen toestemming om de haven van Hoorn binnen te lopen.

Geen haven voor de zieke zeelieden.
De Gecomitteerde Raden, in overleg met de stadsregering, gaf vervolgens het bevel de zieken naar Nieuwediep te vervoeren en onder te brengen in de tonnenboet (2). De regering van Nieuwediep weigerde de zieken aan de wal op te nemen en noemden de regering van Hoorn onverantwoordelijk om hen met de zieken op te schepen. Voorlopig bleven ze aan boord van de lichters in het Nieuwediep liggen.

Met de zieken werden gezeuld.
Inmiddels zond Kersje Visser, de Baljuw van Huisduinen en Den Helder, een brief aan de Gecommitteerde Raden te Hoorn. Hij schreef dat hij had vernomen dat een schipper van een lichterschip, afkomstig van Wieringer, die de zieken had vervoerd, aan de gevolgen was overleden en dat zijn zoon, die als knecht bij hem voer, ”dodelyk cranck” zou liggen.
De Equipagemeester (3) de Jager had alle kleren van de zieken aan boord van de lichters in het Nieuwe Diep overboord gegooid. Tevens zou de tonnenboet geheel ongeschikt zijn om zieken te herbergen. Er liep altijd zeevolk rond en bovendien kon men ”de vingers overal tussen de delen deursteken deckpannen legge daar los op”. De zieken zouden er onbeschermd liggen tegen regen, wind en sneeuw. Hij stelde daarom voor de zieken in de Schans op Texel te doen opnemen omdat je hier de valbrug kon ophalen zodat niemand meer in contact kon komen met de zieken.
Na veel beraad en overleg tussen Gecommitteerde Raden, de stadsregering van Hoorn en de Baljuw van Huisduinen, Den Helder en Nieuwe Diep, besloot men de zieken uiteindelijk toch in de overvolle Schans op Texel te doen opnemen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noten:
(1) Op deze reis stierven onderweg nog 25 zeelieden.
(2) De tonnenboet was een schuur voor opslag en onderhoud van bakens en zeetonnen.
(3) Equipagemeester was een hoge functionaris op de VOC - werf.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: Het zeulen met zieken had ernstige gevolgen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
29-06-2013 - Het Placaat van 1720
29-06-2013 - Quarantainecontrole

Tags


baljuw , bakens , wieringer , den helder , zieken , quarantaine , lichter , bemanningsleden , zeelieden , equipagemeester , maria jacoba , schans van texel , nieuwe diep , huisduinen , zeetonnen , gecommitteerde raden , tonnenboet , overboord gegooid , bij vertrek van het schip hadden te veel zieken aanboord , de toegang tot hoornse haven geweigerd , het schip had te veel zieken aanboord , geen haven voor de zieke zeelieden , met de zieken werden gezeuld , de stadsregering van hoorn had inmiddels lucht gekregen dat er zieke zeelieden van de maria jacoba aan boord van de lichters in aantocht waren , ze gaven geen toestemming om de haven van hoorn binnen te lopen , schipper van een lichterschip afkomstig van wieringer die de zieken had vervoerd aan de gevolgen was overleden en dat zijn zoon die als knecht bij hem voer dodelyk cranck zou liggen , met de zieken werden gezeuld , na veel beraad en overleg tussen gecommitteerde raden de stadsregering van hoorn en de baljuw van huisduinen den helder en nieuwe diep besloot men de zieken uiteindelijk toch in de overvolle schans op texel te doen opnemen , de schans op texel lag al stampvol met zieken er was geen ruimte meer voor hen in deze quarantaine plaats

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
24 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Flexibele website | Ziber - Mobiele website met CMS