• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Quarantainecontrole

ingevoerd op 29-6-2013

De quarantaineplaats in 1805 verplaats naar Wieringen

Gepubliceerd: 29-06-2013

Quarantainecontrole bij verdachte schepen.
Quarantaine was altijd al een probleem geweest, goede regels waren er niet. Alleen bij dreigende situaties werden er maatregelen getroffen. Verdachte schepen werden direct zonder pardon terug gezonden naar zee.

Na 1720 werden er door het uitvaardigen van het ”placaat van 1720”, andere maatregelen van kracht. In dat jaar ontstond er grote paniek over het ontstaan van een nieuwe pestepidemie in Marseille in Zuid-Frankrijk. Hierdoor werden er strengere quarantaine maatregelen uitgevaardigd. De Admiraliteiten waren belast met de uitvoering hiervan. Meestal verslapten de controlemaatregelen nadat zo’n dreiging voorbij was.

In het Horntje van Texel word een quarantaineboet gebouwd.
In 1728 gaven de Gecommitteerde Raden te Hoorn opdracht tot het bouwen van een quarantaineboet of lazaret aan de voet van de duinen bij het Horntje op Texel. De loodsen van de binnengebrachte verdachte schepen moesten hier in quarantaine worden genomen, de schepen werden weer terug naar zee gestuurd. Bij twijfel gevallen werd de chirurgijn naar het schip gezonden deze moest dan bepalen wat er verder zou moeten gebeuren (1).
Later werd de quarantaineboet aanzienlijk vergroot om ook zieke schepelingen te kunnen opnemen, de verdachte schepen konden voor anker gaan bij de Wierbalg (2).
Na verloop van tijd was de quarantaineboet aan de zeekant komen te staan en werd in 1751 daarom afgedaan.
 

De stadschirurg keurt de gezondheid van de bemanning.
De stadschirurgen van Hoorn Lucas Woesthoff werd opgedragen berokingen te doen. Hij behoorde daarbij volgens voorschrift gekleed te zijn in slechts het onderste ondergoed met daarover een linnen rok; ook moest hij bij voorkeur met aflandige wind het schip benaderen. De vragenlijst moet dan worden ingevuld en de conditie van de bemanning werd beoordeeld door hen enkele malen over het dek heen en weer te laten lopen, zodat de inspecteur een indruk kreeg van hun vitaliteit.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noten:
(1) Een van de verplichte routines die hij moest uitvoeren was het beroken van het schip met zoutzure dampen Nog in 1830 moest het volgend worden uitgevoerd bij een schip waarvan de herkomst en de gezondheidstoestand van de bemanning twijfelachtig was.
(2) De Wierbalg is een vaarwater tussen Den Helder en Wieringen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: De Schans op Texel als ziekenboeg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


07-09-2013 - Scheepsbouw in de 16de en 17de eeuw.
29-06-2013 - Het Placaat van 1720

Tags


maatregelen , wieringen , dreiging , paniek , den helder , quarantaine , wierbalg , stadschirurgen , inspecteur , berokingen , marseille , pestepidemie , placaat , bemanning , admiraliteiten , gecommitteerde raden , horntje van texel , chirurgijn , de wierbalg , gezondheidstoestand , stadschirurg , uitgevaardigd , quarantainecontrole , quarantainecontrole bij verdachte schepen , in het horntje van texel word een quarantaineboet gebouwd , de stadschirurg keurt de gezondheid van de bemanning

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
27 januari 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Website met apps | Ziber - PSD naar html