• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Het Placaat van 1720

ingevoerd op 29-6-2013

Gepubliceerd: 29-06-2013

Het ”Placaat van 1720”.
Door een dreigende pestepidemie in 1720 vanuit Zuid-Frankrijk werden er zeer strenge quarantaine maatregelen getroffen. Deze maatregelen werden bekendgemaakt en bekrachtigd door het uitgeven van een ”placaat” en ”waarschouwinge”.
Deze hielden globaal het volgende in:
- Alle Nederlandse zeegaten en havens, met uitzondering van de rede van Texel en het Vlie
werden gesloten voor schepen komende van de Provence of Languedoc.
- Schepen uit deze gebieden dienden één van de bovengenoemde zeegaten in te lopen en voor anker te gaan bij de Balg onder Wieringen.
- Ieder contact tussen schip en land werd verboden.
- Eventuele schipbreukelingen van besmette schepen, moesten in een geïsoleerd gelegen gebouw worden ondergebracht.
- Kleren van de schepelingen dienen te worden verbrand.
- Alle andere goederen dienen onder toezicht van de Admiraliteit te worden gelucht.
- Het was wel toegestaan om wijn en olie met lichters af te voeren.
- Overtreding van deze bepaling zou met de doodstraf worden bestraft met verbeurdverklaring van schip en lading.
- Door stranding van besmette schepen werden de regels als volgt uitgebreid.
- Schipbreukelingen van verdachte schepen moesten in geïsoleerde gebouwen worden ondergebracht.
- Het opvissen en hergebruiken van kleding en goederen afkomstig van bemanningsleden van verdachte schepen werd verboden.

De admiraliteiten waren belast met de uitvoering van de quarantaine bepalingen.
In de loop van 1721 werd voor meer goederen de quarantaine opgeheven. Alleen de invoer van oude kleding bleef streng verboden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: Situatie in de havensteden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
07-09-2013 - Teruggang

Tags


havens , wieringen , kleren , doodstraf , quarantaine , pestepidemie , placaat , schipbreukelingen , admiraliteit , besmetelijke , admiraliteiten , het vlie , rede van texel , lichters , maatregelen getroffen , nederlandse zeegaten , besmette schepen , gesoleerd , schepelingen , streng verboden , opvissen , verdachte schepen , het placaat van 1720 , ieder contact tussen schip en land werd verboden , schepen uit deze gebieden dienden n van de bovengenoemde zeegaten in te lopen en voor anker te gaan bij de balg onder wieringen , eventuele schipbreukelingen van besmette schepen moesten in een gesoleerd gelegen gebouw worden ondergebracht , kleren van de schepelingen dienen te worden verbrand , alle andere goederen dienen onder toezicht van de admiraliteit te worden gelucht , het was wel toegestaan om wijn en olie met lichters af te voeren , overtreding van deze bepaling zou met de doodstraf worden bestraft met verbeurdverklaring van schip en lading , door stranding van besmette schepen werden de regels als volgt uitgebreid , schipbreukelingen van verdachte schepen moesten in gesoleerde gebouwen worden ondergebracht , het opvissen en hergebruiken van kleding en goederen afkomstig van bemanningsleden van verdachte schepen werd verboden , de admiraliteiten waren belast met de uitvoering van de quarantaine bepalingen

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
30 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Professionele vormgeving | Ziber - Responsive of Adaptive?