• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Nabeschouwing

ingevoerd op 29-6-2013

Gepubliceerd: 29-06-2013

Nabeschouwing van de ziekte zeelieden het schip VOC De Vrouwe Maria Jacoba.
In havensteden met internationale overzeese handelsbetrekkingen zoals Hoorn, dreigde altijd het gevaar dat er een besmettelijke ziekte werd ingevoerd met alle gevolgen van dien. Het is de stadsregering van Hoorn en het College van Gecommitteerde Raden daarom niet kwalijk te nemen dat zij afwijzend stonden tegen de opname van de zieke zeelieden binnen het dichtbevolkte stadsgebied van Hoorn. De gevolgen zouden catastrofaal geweest kunnen zijn als ze dit wel hadden toegestaan. Hoorn was tenslotte tientallen jaren geteisterd door zo’n soortgelijke ziekte, de pest, waarbij steeds weer een groot deel van de stadsbevolking werd uitgeroeid. De beslissing om de schepen met de zieken een betrekkelijk afgelegen en dun bevolkt gebied als het Nieuwe Diep, te sturen is in dit licht bezien daarom niet zo vreemd.

De volkshouders een onderkomen van de zeelieden was de bron van dodelijke ziekten.
De aard van de ziekte waaraan de bemanningsleden van de Maria Jacoba en de mensen die er mee in contact zijn geweest is niet bekend. Waarschijnlijk is het cholera of vlektyfus geweest. De ziekte is waarschijnlijk meegenomen door de zeelieden die in grote getale bij de volkshouders een onderkomen hadden.
Het sterftecijfer van de zeelieden in het laatste kwart van de achttiende eeuw bedroeg ongeveer 23%. Het hoge sterfte was grotendeels te wijten aan de zeer slechte conditie van de aanmonsterende zeelieden. De toestand met de volkshouders zullen hier in flinke mate toe hebben bijgedragen.

Leven of dood
Wat er verder nog spreekt is het bijzonder grote risico dat de vaste bemanning van de lichters liep bij het vervoeren van goederen en zieke mensen. Hieruit blijkt duidelijk dat toentertijd het verdienen van het dagelijks brood echt een kwestie was van leven of dood.

Verhaal dat achter een scheepsbel schuilt.
Zo zien we maar weer wat voor een verhaal er kan schuilen achter een eenzame scheepsbel, van een Hoorns schip, hangende in het Rijks Scheepvaartmuseum te Amsterdam. We kunnen deze scheepsbel voortaan niet zonder meer voorbij lopen. Helaas heeft Scheepvaart Museum waarschijnlijk de scheepsbel elders opgeslagen in het depot.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Terug naar het menu.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
29-06-2013 - Ziekten aan boord

Tags


amsterdam , maria , raden , dodelijke , depot , stadsregering , jacoba , bemanningsleden , gecommitteerde , vlektyfus , cholera , volkshouders , handelsbetrekkingen , ziekten , scheepsbel , scheepvaartmuseum , nieuwe diep , internationale overzeese , catastrofaal , stadsbevolking , uitgeroeid , sterftecijfer , leven of dood , nabeschouwing , de volkshouders een onderkomen van de zeelieden was de bron van dodelijke ziekten , het sterftecijfer van de zeelieden in het laatste kwart van de achttiende eeuw bedroeg ongeveer 23% , het hoge sterfte was grotendeels te wijten aan de zeer slechte conditie van de aanmonsterende zeelieden de toestand met de volkshouders zullen hier in flinke mate toe hebben bijgedragen , verhaal dat achter een scheepsbel schuilt , nabeschouwing van de ziekte zeelieden het schip voc de vrouwe maria jacoba

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
24 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Professionele vormgeving | Ziber - Responsive of Adaptive?