• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Het conserveren van scheepshout

ingevoerd op 2-7-2013

Pekelspuit voor schipseikenhout

Gepubliceerd: 02-07-2013

Schepen gingen langer mee met geïmpregneerd hout.
Fluitschepen waren uitermate geschikt om zout te vervoeren. Herman Ketting schrijft hierover het volgende. De Heren XVII gaven in de zomer van hetzelfde jaar (=1691) de Hoornse bewindhebbers opdracht tot het kopen van twee fluitschepen van omtrent 200 lasten (1 last = 2 ton), te voren zouthaalder geweest. zijnde’. Het hout van deze schepen was vanwege hun vroegere lading namelijk extra geïmpregneerd”.(1)
De Kamer van Hoorn kon, vanwege de vraag naar deze schepen, een opdracht om deze schepen te bouwen, niet aannemen.

Tijdens de bouw van deze schepen werd de inwendige eikenhouten delen onder de waterlijn van de romp geïmpregneerd met pekel.
Door de conserverende werking van het zout op het eikenhout werd de levensduur van het schip aanmerkelijk verlengd. Zouthaalders hadden daardoor een hoge marktwaarde.

In 1620 werden zes “cleijne fluijten” aanbesteed voor de vaart in Azië. De Heren XVII van de Verenigde Oost-Indische Compagnie stuurde deze fluiten mee met de grote retourschepen naar Oost-Indi?. Ze voeren als bevoorradingsschepen mee met de vloot. Ongetwijfeld waren ze ook met pekel behandeld.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noten:
1. Herman Kettinng, Fluitschepen voor de VOC, Zaltbommel 2006, p,27.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgenden Blog:De waterschepen halen schoon water

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.

Tags


fluitschip , marktwaarde , levensduur , fluitschepen , eikenhout , conserverend , pregneren , zouthaalders , retourschepen , gempregneerd hout , hoornse bewindhebbers , gempregneerd , de heren xvii , aanmerkelijk verlengd , schepen gingen langer mee met gempregneerd hout , het hout van deze schepen was vanwege hun vroegere lading namelijk extra gempregneerd , tijdens de bouw van deze schepen werd de inwendige eikenhouten delen onder de waterlijn van de romp gempregneerd met pekel , door de conserverende werking van het zout op het eikenhout werd de levensduur van het schip aanmerkelijk verlengd zouthaalders hadden daardoor een hoge marktwaarde , ze voeren als bevoorradingsschepen mee met de vloot ongetwijfeld waren ze ook met pekel behandeld

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
24 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Flexibele website | Ziber - Mobiele website met CMS