• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

De oorzaak van de zakking in de bebouwde slappe grond.

ingevoerd op 2-8-2013

Gebouw slappe grond

Gepubliceerd: 02-08-2013

De oorzaak van de zakking in bebouwde slappe grond.
Op de plaats waar in het jaar 2000 de Winston bioscoop verbrand, is een archeologisch onderzoek uitgevoerd. De plek ligt op de kruising van het oostzijde van het Noord en de Roode Steen.
De plaats ligt op de noordelijk helling van de Roode Steen op 1,1 meter boven het NAP. Op een diepte van 4 meter werden hier twee sloten uit de 13de eeuw gevonden.(1)
Waarom dit stukje grond uit de 13de eeuw zo laag kan liggen wordt in de figuur duidelijk gemaakt.

De ligging van 4 meter berekent met de daling van 0,0055 m/jaar is als volgt:
(2012-1250) x 0,0055= 4,2 meter. Deze berekening wijkt maar 20 cm af van de hoogte van de gevonden sloten.

De hoogteligging van de sloten t.o.v. NAP.
Op de plaats lag het maaiveld 1,1 meter boven NAP. De hoogte van de sloten liggen 1,1 – 4,2 = 3,1 beneden NAP.

Het daalproces is niet omkeerbaar.
Dat wil zeggen dat als een stijgend grondwaterpeil de gebouwen niet omhoog tillen. De daling is dan gestopt en de gebouwen komen uiteindelijk onder water te staan, achter de sluizen.

Een vergelijking.
Een snellere verloop in tijd is een vergelijking van een zeilschip dat langs de kade is afgemeerd en bij eb daalt, zo laag, dat de kiel diep in de modder zakt. Als het water stijgt houd de kiel het schip vast met gevolg dat het schip onder water komt te liggen. De schipper had het schip moeten afmeren in een haven waar het waterpeil niet veranderde, achter de sluizen.

De snelheid van de waterdoorlating van de grond.
De snelheid van het dalen wordt bepaald door de waterdoorlating van de textuur van de grond. Grond met grote korrels bij zand heeft een grotere waterdoorlating dan de kleine korrels zoals het klei en veen.
De waterdoorlatendheidscoëfficiënt in meter/seconde is hier omgerekend naar waterdoorlating meter/jaar.
zand 31536 tot 31,536.
klei 0,31536 tot 0,0315316.
Veen 0,31536 tot 0,0031536.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noten:
(1)Van de Walle-van der Woude, T., 2002. Een middeleeuwse woonterp onder de Winston bioscoop. Opgravingsbulletin van de Gemeentelijke Archeologische Dienst Hoorn, nr. 1.
(2) Bouwen op slappe bodems

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volgende Blog: De doorsnede in 2012

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
01-09-2013 - Het einde van de scheepsbouw.
02-08-2013 - De doorsnede van de stad in 2012

Tags


zakken , grond , sloten , archeologisch , waterdoorlating , grondwaterpeil , zetting , oorzaak van de zakking , bebouwde slappe grond , diepte van 4 meter , twee sloten , 13de eeuw gevonden , winston bioscoop verbrand , de oorzaak van de zakking in de bebouwde slappe grond , de hoogteligging van de sloten tov nap , het daalproces is niet omkeerbaar , een vergelijking , de snelheid van de waterdoorlating van de grond

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
24 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Flexibele website | Ziber - Mobiele website met CMS