• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

De doorsnede van de stad in 2012

ingevoerd op 2-8-2013

Bodem doorsnede van Hoorn in het jaar 2012

Gepubliceerd: 02-08-2013

De doorsnede van de kaden van Vismarkt tot de Turfhaven.
De zakking van de kaden zijn nihil. Het bebouwde gebied tussen de kaden zakt.
De doorsnede van de kaden van Vismarkt tot de Turfhaven.

De zakking van de kaden zijn nihil.
Door het grondwaterpeil aan de kaden gelijk zijn van het waterpeil, zal hier geen zakking plaatsvinden.
Het bebouwde gebied tussen de kaden gaan meer of minder zakken. Dit is afhankelijk van de toevoer van het regenwater in de grond kan stromen of het grondwater kan weglopen bv. in het riool.

De Roode Steen is geen vlak plein.
Aan de kant van het Westfries Museum is de hoogte ongeveer 1,75 m +NAP bij het Noord. Aan het West 1,9. Aan de Oost 2,14 en bij de ingang Kerkstraat 1,75. Midden ten noorden van het Jan Pieterszoon Coen is de hoogte 2,43 +NAP.
Het plein met rondom de gebouwen, de bestrating en de verschillen in de grond, is de oorzaak van een wisseling van het grondwaterpeil.

Bouwen op waterdoorlatende grond is lastig.
Het is uiterst belangrijk dat bij een waterdoorlatende grond het grondwater op peil blijft.
Door het hemelwater in de grond te laten stromen en de afvoer van het grondwater evenveel is, dan zijn alle krachten in evenwicht. De daling van de bodem zal niet meer dalen. Het gebouw drijft dan als het ware op een waterverzaderde grond.
Voor het oude deel van de stad dat op slappe grond is gebouwd, is het bijzonder moeilijk om hier aan te kunnen voldoen.

Verspilling van hemelwater versneld de daling.
Het regenwater dat direct in het riool terecht komt en het grondwater sijpelt in een riool in de omgeving, wordt de daling versneld.
De huizen die op geheide palen staan en die op een zandgrond steunen, dalen niet meer.
De straten en toegangen naar de huizen dalen wel. Dit is al duidelijk waar te nemen bij huizen die ca. 20 jaar geleden zijn gebouwd.

Wanneer zal de Roode Steen onderwater lopen?
Wanneer de Roode Steen gelijk ligt met het huidige Markermeerpeil van -0,21 NAP en dit peil wordt gehandhaafd, dan is met een gem.hoogte van het museum van 1,83 m +NAP, over (1,83+0,21)/0,0055 = 333 jaar in 2012 + 333 = 2345. In dat jaar kan men nog net met droge voeten over het Roode Steen in het Westfries Museum komen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: Terug naar menu

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt

Tags


museum , westfries , turfhaven , vismarkt , waterpeil , regenwater , nap , doorsnede , grondwaterpeil , zakking van de kaden zijn nihil , afhankelijk van de toevoer van het regenwater , roode steen is geen vlak plein , coen is de hoogte 243 +nap , de doorsnede van de stad in 2012 , de doorsnede van de kaden van vismarkt tot de turfhaven , de zakking van de kaden zijn nihil , de roode steen is geen vlak plein , verspilling van hemelwater versneld de daling , wanneer zal de roode steen onderwater lopen

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
24 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Design website met CMS | Ziber - Website software