• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Scheepsbouw in de 16de en 17de eeuw.

ingevoerd op 14-8-2013

Verschil tussen klinker- overnaadse bouw en karveel- gladboordige bouw
De spantenbouw-methode, uitgevoerd bij de replica van het VOC-schip Batavia te Lelystad.
Kromme eikenbomen zijn uitstekend voor de spantenbouw.
Wijdschip, part van penschilderij Willem van de Velde d.O.
Hoorn-Oost deelkaart van Utewael 1586
Op de tekening (Hoorn) wordt een schip  gebouwd in de ”Gladboordig op Holland”.Rijksmuseum.
  • Verschil tussen klinker- overnaadse bouw en karveel- gladboordige bouw
  • De spantenbouw-methode, uitgevoerd bij de replica van het VOC-schip Batavia te Lelystad.
  • Kromme eikenbomen zijn uitstekend voor de spantenbouw.
  • Wijdschip, part van penschilderij Willem van de Velde d.O.
  • Hoorn-Oost deelkaart van Utewael 1586
  • Op de tekening (Hoorn) wordt een schip  gebouwd in de ”Gladboordig op Holland”.Rijksmuseum.

Gepubliceerd: 07-09-2013

Scheepsbouw in de 16de en 17de eeuw.
Met de introductie van de karveelbouw in ons land namen scheepsbouwers in Zeeland en de Maassteden ook de methode over van het bouwen vanuit de spanten. In Engeland ging men eveneens over op de spantenbouw. In het Noorderkwartier hield men echter vast aan de oude bouwwijze. Beide methoden werden geruime tijd naast elkaar toegepast. De spantenbouw vond hier pas ingang aan het begin van de 18e eeuw (circa 1725), toen de scheepsbouw in het algemeen vanuit een behoefte aan standaardisatie overging op een meer theoretische bouwwijze aan de hand van tekeningen. Deze ontwikkeling werd ingezet door de admiraliteiten en de Verenigde Oost-Indische Compagnie, die uniformiteit van schepen wensten.

Gladboordige spantenbouw.
De oorsprong van de karveelbouw of gladboordige bouw ligt in Zuid-Europese landen. Hier bouwde men van oudsher gladboordige schepen, waarbij men uitging van de dwarsdoorsnede van het schip en van vaste verhoudingen. Archeologisch onderzoek van scheepswrakken toont aan dat Iberisch Atlantische scheepsbouwers vanaf tenminste 1300 consequent te werk gingen aan de hand van een vooropgezet bouwplan. Nadat de voor- en achtersteven aan de kielbalk waren bevestigd, richtte men over een groot deel van het middenschip een geraamte van spanten op. Dit gebeurde aan de hand van een ingewikkeld systeem van op elkaar aansluitende cirkelbogen. Deze cirkelbogen konden eenvoudig met behulp van een spijker en een touw op een ontwerpplank worden uitgezet. Inkervingen in het hout van de kielbalk bepaalden de plaats van spanten en stevens. De vorm van een schip lag dus al bij voorbaat vast. Elke spant vormde een stevig samengesteld geheel van zware houten ‘leggers’, ‘zitters’ en ‘oplangen’, respectievelijk horizontale balken voor het ‘vlak’, gebogen balken voor de ‘kimmen’ en verlengstukken voor de zijden. Op dit ‘skelet’ werden vervolgens de huidgangen bevestigd. De huid volgde dus de lijn van de spanten.

De spantenbouw was een betrekkelijk zekere, maar dure bouwwijze. Het hout moest voldoen aan de vereiste afmetingen en dikten. Bij het ‘pas’ maken van de onderdelen ging veel kostbaar eikenhout verloren. Voor gebogen delen als ‘kniestukken’ en ‘krommers’ had men balken nodig met een natuurlijke kromming, want buigen van zulk dik hout was onmogelijk. Dit kromhout werd verkregen uit eeuwenoude, wijdvertakte eiken, zoals die in het open veld en langs bosranden groeien. Zwaar kromhout was schaars en dus duur. Men liet de bomen ook wel krom groeien door takken of stammen met touwen of andere hulpmiddelen in een bepaalde richting te dwingen. De scheepstimmerlieden bewerkten het ruwe hout met dissel en kraanzaag tot spanten, een zwaar en tijdrovend karwei.

Het hout voor de scheepsbouw was afkomstig van zware eikenbomen. Stam en takken werden verzaagd volgens een normlijst waarop de verschillende onderdelen, zoals ‘kniestukken’ en ‘krommers’,met een teken waren aangegeven.

Wat kostte een koopvaarder?
Nicolaes Witsen geeft enkele bijzonderheden over een in 1671 van stapel gelopen koop-vaarder. Het schip was 165 voet (1) lang en kostte, zeilklaar maar zonder bewapening, 93.635 gulden. Hiervan was 15.000 gulden besteed aan arbeidsloon. De bouwtijd van een grote koopvaarder bedroeg zes tot negen maanden.

Arbeidsomstandigheden op de werven.
De werkdagen op de scheepswerven waren lang. In de winter werkte men 10 uur: van 8 uur ’s morgens tot 6 uur ‘s avonds. In de zomer was dat 14 uur: van 5 uur ’s morgens tot 7 uur ’s avonds. Een werkweek telde zes dagen, zondag was de rustdag. De verdiensten werden berekend naar het aantal arbeidsuren. ‘s Zomers werd er dus meer verdiend dan ’s winters. Als er door omstandigheden geen werk kon worden verricht, kreeg men betaald uit de gildekas. Kon deze hierin niet voorzien, dan verviel men in de ‘eerlijke armoede’, zoals men zei van lieden die buiten hun schuld werkeloos waren geworden. De stedelijke overheid of een kerkelijke instantie verleende bijstand. Wie niet had gewerkt, had geen recht op de voorziening en verviel tot de bedelstaf.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noten:
(1) In de scheepsbouw werd doorgaans de Amsterdamse voet gebruikt. (1 Amsterdamse voet = 28,31, verdeeld in 11 duim)
Bij recent archeologisch onderzoek naar resten van de scheepwerven aan de Karperkuil in Hoorn vond men aanduidingen van een Hoornse voet (stadvoet)van 27,7 cm ofwel 10 duim.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: Gladboordig op z’n Hollands

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang

Tags


koopvaarder , noorderkwartier , hulpmiddelen , arbeidsomstandigheden , eikenhout , karveelbouw , krommers , eikenbomen , iberisch atlantische , spantenbouw , scheepstimmerlieden , scheepsbouwkunde , standaardisatie , admiraliteiten , gladboordige spantenbouw , dissel , kraanzaag , scheepsbouw in de 16de en 17de eeuw , de spantenbouw was een betrekkelijk zekere maar dure bouwwijze , voor gebogen delen als kniestukken en krommers had men balken nodig met een natuurlijke kromming , men liet de bomen ook wel krom groeien door takken of stammen met touwen of andere hulpmiddelen in een bepaalde richting te dwingen , deze ontwikkeling werd ingezet door de admiraliteiten en de verenigde oost-indische compagnie die uniformiteit van schepen wensten , de werkdagen op de scheepswerven waren lang in de winter werkte men 10 uur van 8 uur s morgens tot 6 uur s avonds in de zomer was dat 14 uur van 5 uur s morgens tot 7 uur s avonds

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
20 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Design website met CMS | Ziber - Website software