• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Gladboordig op z’n Hollands.

ingevoerd op 22-8-2013

Gladboordige scheepbouw op z’n Hollands.
De opgraven aan de Karperkuil.
Een deel van het wrak van de Batavia. Maritieme Museum in Fremantle en in Geraldton
  • Gladboordige scheepbouw op z’n Hollands.
  • De opgraven aan de Karperkuil.
  • Een deel van het wrak van de Batavia. Maritieme Museum in Fremantle en in Geraldton

Gepubliceerd: 07-09-2013

Tekening van Sieuwert van der Meulen (circa 1700).

Gladboordige scheepsbouw op z’n Hollands. De samengestelde spanten ontbreken.
Op de kiel zijn de voor- en achtersteven geplaatst. De kielgangen (eerste huidplanken tegen de kiel) en enkele huidgangen zijn aangebracht. Aan de binnenzijde zijn ze met tijdelijke klemmen vastgezet. De buitenhuid werd aan de binnenzijde opgevuld met inhouten (spanten). De niet gekoppelde spantdelen werden afzonderlijk aan de buitenhuid vastgezet.

Gladboordig in het Noorderkwartier.
De scheepsbouw in het Noorderkwartier (het gebied boven het IJ, inclusief Amsterdam waar het de scheepsbouw betreft) profiteerde volop van de economische opleving en maakte aan het eind van de 16e eeuw een stormachtige ontwikkeling door. Men bouwde hier de grote, gladboordige zeeschepen ‘op z’n Hollands’ vanuit de huid, in tegenstelling tot Zeeland en de Maassteden, waar men in navolging van landen langs de Atlantische kust en het Iberisch schiereiland schepen bouwde vanuit de spanten. De Hollandse methode staat ook bekend als ‘schaalbouw’ of ’huid eerst’, terwijl de spantenbouw ook wel ‘skeletbouw’of ‘spanten eerst’ werd genoemd.

Het begin van de bouw van een schip was bij beide methoden hetzelfde. Eerst legde men de kielbalk, die de lengte van het schip aangaf. Daaraan bevestigde men achtereenvolgens de voor- en achtersteven en de ‘zandstrook’ of ‘kielgang’: de eerste huidgangen van het ‘vlak’ (de bodem van het schip). Vanaf dit punt liepen de bouwwijzen uiteen.

Vakmanschap en traditie.
De Hollanders in het Noorderkwartier integreerden de karveelbouw in hun oorspronkelijke bouwwijze. Een schip kwam tot stand zoals het ‘uit de bijl viel’: men ging uit van het beschikbare hout qua lengte, dikte en kwaliteit. Deze aanpak stamde uit de karveelbouw, die in Noord- en Oost-Europa van oudsher gebruikelijk was. Er was geen sprake van een vooropgezet bouwplan. De spanten of ‘inhouten’ vormden een onregelmatig verband van zeer veel, relatief lichte dwarsverbindingen die onderling niet met elkaar waren verbonden. De romp daarentegen was vloeiend en strak.
De bouwvolgorde was in de Hollandse traditie wezenlijk anders dan bij de spantenbouw, zoals duidelijk aan het licht kwam bij de opgraving van het wrak van de Scheurrak SO 1, een groot vrachtschip, genoemd naar zijn vindplaats in de Waddenzee. Het moet rond 1580 in West-Friesland zijn gebouwd en is in 1593 vergaan. Het was geladen met graan en had onder anderen twee Hoornse opvarenden aan boord. Bij dit schip vonden de onderzoekers geen spoor van vaste verhoudingen, noch een duidelijk patroon of vooraf aangebrachte inkervingen. De spanten vertoonden geen uit meetkundig vastgestelde opbouw. Alle nadruk lag op een vloeiend verloop van de lijnen van de romp. Dit bood de scheepsbouwers van het Noorderkwartier meer vrijheid in vormgeving en materiaalgebruik. Het ter plaatse vormgeven van een schip zonder vooropgezet plan vereiste weliswaar minder theoretische kennis, maar meer praktische deskundigheid en creativiteit van de bouwers.

Sneller en goedkoper.
Na het leggen van de kiel en de oprichting van de stevens werd eerst het onderste deel van de scheepsromp gevormd. Hiertoe werden de huidgangen met de zijkanten tegen elkaar geklemd, vastgemaakt met klampen en op hun plaats gehouden met hulpspanten en stutten. Pas daarna werden aan de binnenzijde van de zo ontstane ‘schaal’ de spanten aangebracht. Hiervoor gebruikte men rechte, hoekige en gebogen stukken hout van verschillende lengte en dikte (‘sommers’, ‘krommers’ en ‘knieën’), die ter plaatse ‘pas’ werden gemaakt en afzonderlijk aan de huid bevestigd. De huid zorgde aldus voor een onwrikbaar verband. Dit gladboordig bouwen ‘op z’n Hollands’ bood een aantal belangrijke voordelen boven de spantenbouw:
• Lagere bouwkosten door economisch gebruik van het dure eikenhout;
• Minder passen en meten, dus een aanzienlijk kortere bouwtijd;
• Reparatie en vervanging van spanten was relatief eenvoudig en goedkoop.

Bouwen zonder tekeningen.
In deze tijd bouwde men nog zonder tekeningen. Er werd voornamelijk ‘op het oog’ gewerkt, aan de hand van maten en mallen en de eigenschappen van het beschikbare hout. De bouwmeester en de timmerman baseerden zich slechts op enkele vuistregels, zoals: de breedte van het schip is een kwart van de lengte, de holte (diepte) een tiende. De dikte van de huid bedroeg een kwart van de dikte van de binnenzijde van de voorsteven, die weer gerelateerd was aan de lengte van het schip. Dankzij veel vakmanschap en ervaring waren de scheepsbouwers van het Noorderkwartier zeer succesvol met deze bouwmethode.

Foto wrak Batavia.
In de foto van een deel van het wrak van de Batavia is te zien dat het schip gebouwd is in de Hollandse gladbouw. De spanten zijn stukken eikenhout van verschillende vormen die aan de binnenhuid zijn genageld.
Het schip had een dubbele huid van 14 cm dikte (2 planken van 7 cm. op elkaar).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog:Houtbewerking in de scheepsbouw.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I

Tags


noorderkwartier , zeeland , ervaring , schiereiland , creativiteit , iberisch , eikenhout , karveelbouw , gladboordig , materiaalgebruik , vakmanschap , zeeschepen , scheepsbouwers , spanten , inhouten , huidplanken , huidgangen , kielgang , voorsteven , bouwmeester en de timmerman , sieuwert van der meulen , spanten zijn stukken eikenhout van verschillende vormen , gladboordig in het noorderkwartier , langs de atlantische kust en het iberisch schiereiland schepen bouwde vanuit de spanten , de hollandse methode staat ook bekend als schaalbouw of huid eerst terwijl de spantenbouw ook wel skeletbouwof spanten eerst werd genoemd , de hollanders in het noorderkwartier integreerden de karveelbouw in hun oorspronkelijke bouwwijze

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
28 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Professionele vormgeving | Ziber - Responsive of Adaptive?