• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

Achtien scheepshellingen

ingevoerd op 31-8-2013

Achttien scheepswerven (hellingen). Deel kaart van J,Blaeu 1630.
Katschip of houthaelder, Hout halen uit de Oostzeelanden.
Een scheepswerf van Adam Willaert ca. 1630
  • Achttien scheepswerven (hellingen). Deel kaart van J,Blaeu 1630.
  • Katschip of houthaelder, Hout halen uit de Oostzeelanden.
  • Een scheepswerf van Adam Willaert ca. 1630

Gepubliceerd: 07-09-2013

Achttien scheepshellingen in Hoorn.
Volgens gegevens uit 1608 werden er in twee jaar tijd ruim 100 schepen nieuw uitgereed. Rond 1610 was de behoefte aan hout zo groot dat er een speciaal type schip ontwikkeld werd om zoveel mogelijk te kunnen vervoeren.

Katschip als bulkcarrier.
Het schip moest goedkoop zijn en weinig diepgang hebben om in landen met ondiep water te kunnen komen. Uit deze eisen ontstond in Hoorn het katschip, de eerste ‘bulkcarrier’, met rechtopstaande stevens, een vlakke bodem en nagenoeg rechthoekige zijboorden.

Hoorn floreert.
Dat in Hoorn de scheepsbouw goed floreerde, blijkt wel uit het feit dat er in 1630 achttien scheepswerven (1), zes mastenmakerijen en zeven touwslagerijen (lijnbanen) in de stad waren.
In 1648 bereikte Hoorn zijn grootste omvang, zoals kroniekeur Abbing Hoorn constateerde ‘In deese tijd was de stad Hoorn op het allerwelvarendste. De scheepvaard nam dagelijks aan en de schepen voor dese stad uytvarende deeden gelukkige en voordeelige reysen, waar door groote afgifte aan de Reeders kwamen, waar door haar rijkdommen en vermogens zeer toenamen. En alsoo hier door tevens de stad als opgepropt met menschen wierd, ging het den winkelier en ambagtsman zeer voordeelig. Dikwils moesten de huwelijkse voltrekkingen, niet om de middelen van bestaan, maar om dat men geene bekwame woonplaats bekomen konde, uytgesteld worden’.

Zwaar en licht bewapende fluiten.
Een gebeurtenis uit de reisbeschrijving van David Pietersz. de Vries uit Hoorn leert ons het volgende over de bewapening van de fluiten.
David Pietersz. de Vries kwam op een van zijn reizen in gevecht met een Turks kaperschip, een buitgemaakte fluit met 33 stukken en 300 eters aan boord. Zowaar een niet geringe bewapening voor een fluit. Maar waarom zoveel eters aan boord? Wel, voor het bemannen van een kanon heb je tijdens een gevecht ongeveer 10 man nodig, met zelfs de 300 eters aan boord kon de piraat nooit alle 33 kanons tegelijk bemannen.
David Pietersz. weet ons verder te vertellen dat zijn fluit van 400 ton maar met 8 stukken was David Pietersz. de Vries omdat de kostprijs van extra gewicht 24 a 25 gulden per 100 pond gewicht was. Hij vergelijkt dit met vroeger toen het nog maar 9 à 10 gulden was.
Voor 2 extra kanons à 2000 pond zou hij dus een verlies van fl. 1000 aan lading hebben. Tevens zou het aantal eters van 18 man moeten worden uitgebreid naar 38 man, dus 20 extra eters voor het bedienen van de kanons, die ook nog betaald moesten worden. Het voeren van het aantal kanons was dus een economische zaak. Men nam zo weinig mogelijk kanons aan boord om zoveel mogelijk lading te kunnen vervoeren en nam de risico’s die hieraan waren verbonden voor lief,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noten:
(1) Achttien scheepshellingen in Hoorn werd hier bedoeld.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: Van stapel lopen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.

Tags


risicos , lading , stapel , scheephellingen , katschip , mastenmakerijen , bulkcarrier , zijboorden , kanons , touwslagerijen , lijnbanen , scheepswerven , david pietersz de vries , economische zaak , bewapening , turks kaperschip , rijkdommen , achttien scheepshellingen in hoorn , katschip als bulkcarrier , hoorn floreert , zwaar en licht bewapende fluiten , david pietersz de vries uit hoorn leert ons het volgende over de bewapening van de fluiten

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
24 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Flexibele website | Ziber - Mobiele website met CMS