• Ontstaan van de Zuiderzee
  • Hoorn aan de Zuiderzee
  • Wester-en Oosterpolder
  • De Slag op de Zuiderzee
  • Scheepsbouw 1300-1900
  • Weeskinderen passie ontsluierd
  • De zakking van de stad
  • Zout en scheepshout
  • Holland ontdekt Australië
  • De Vrouwe Maria Jacoba
  • De veelzijdige J.J.Bilhamer
  • Milankovic parameters
  • Diagram Aarde en Klimaat
  • Drame op de Waddenzee
  • Henk van Woesik
overzicht

De scheepsbouw in de 18de en 19de eeuw.

ingevoerd op 1-9-2013

Oostindievaarder. De Gerechtigheid, van 1742, Enkhuizen
De kat of houthaelder, 41 jaar was dit schip toen het werd verkocht voor  f 6650
Goede Hoop als op walvisvaard.
VOC schip Candia, zeilend aan de wind, G. Groenewegen, 1789
Walvisvangst in de Poolzee, Abraham Storck, 1654 - 1708.RM
  • Oostindievaarder. De Gerechtigheid, van 1742, Enkhuizen
  • De kat of houthaelder, 41 jaar was dit schip toen het werd verkocht voor  f 6650
  • Goede Hoop als op walvisvaard.
  • VOC schip Candia, zeilend aan de wind, G. Groenewegen, 1789
  • Walvisvangst in de Poolzee, Abraham Storck, 1654 - 1708.RM

Gepubliceerd: 07-09-2013

De handel en visserij lopen terug.
Door het teruglopen van handel en visserij in de 18de eeuw ontstond er een crisis in de scheepsbouw. Deze raakte ook de hiervan afhankelijke nevenbedrijven. Vooral de houtzagerij liep snel terug. Men trachtte dit nog in 1752 op te vangen door een totaalverbod op de invoering van gezaagd hout, maar tevergeefs. Langzamerhand verdwenen de houtzaagmolens. De afname van de welvaart die halverwege de 17de eeuw was begonnen, was niet meer te stuiten.

De laatst gebouwde katschip had een lang leven.
In 1780 vinden we nog vermeld dat er een nieuw katschip op stapel was gezet en het oude verkocht, waarbij er een interessant gegeven over de ouderdom van het schip is genoteerd:
’Dit jaar werd alhier een nieuw katschip getimmert in plaatse van een oude genaamt de Houttuyn. Dit werd den 5 October alhier verkogt voor f 6650. Dit schip had 41 jaaren gevaaren. De gansche stad coopvaardij bestond thans nog maar in 8 scheepen.’
Bij intensief gebruik hadden schepen een levensduur van 15 tot 20 jaar. De 41 jaar van voormeld katschip is wel bijzonder lang. Het was mogelijk het laatste grote schip dat op een particuliere werf werd gebouwd.

Alleen de VOC scheepswerven bleven over.
Na deze tijd waren alle particuliere scheepswerven uit Hoorn verdwenen. Alleen de scheepswerf van de Oost-Indische Compagnie bestond nog. In de periode van 1750 tot 1791 werden hier nog 29 grote tot zeer grote schepen gebouwd. Hiervan waren er 26 tussen 800 en 1.000 ton.

Nog twee grote schepen gebouwd voor de VOC.
In 1779 en 1784 liepen nog twee schepen van stapel, de zwaarste VOC-schepen ooit in Hoorn gebouwd, beide 1.150 ton. De laatste door de VOC-gebouwde schepen waren de Kromhout (1) en de Eendracht, beide 880 ton. In 1794 werden nagenoeg alle scheepstimmerlieden ontslagen en was het ook met deze scheepswerf gedaan.

Walvisvangst in de Poolzee

Drie Hollandse walvisvaarders varen in de Poolzee tussen walrussen en ijsschotsen. De bemanning jaagt op walvissen, terwijl ze zich de ijsberen van het lijf proberen te houden. In Europa was de vraag naar walvistraan sterk gestegen, omdat het een goede vervanger bleek voor plantaardige oliën waar kaarsen, smeermiddelen, lampolie en zeep van werden gemaakt. Rijksmuseum.

De drie schepen zijn fluiten. Door de ronde boeg en achterschip waren bijzonder goed voor de Poolzee door de ijsschotsen deze fluitschepen kunnen varen. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noten.
1.De Kromhout werd gebouwd in 1790. Op de terugreis naar ons land werd het schip in 1795 door de Engelsen in beslag genomen. De Eendracht werd in 1791 gebouwd en werd in Batavia verkocht. Bron: R. van Gelder en L. Wagenaar, De VOC. in Nederland. Sporen van de Compagnie.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: Het einde van de scheepsbouw

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gerelateerde artikelen


07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
07-09-2013 - Scheepsbouw in de 16de en 17de eeuw.

Tags


crisis , katschip , scheepstimmerlieden , scheepswerf , houtzagerij , houtzaagmolens , crisis in de scheepsbouw , scheepstimmerlieden ontslagen , de laatst gebouwde katschip had een lang leven , de handel en visserij lopen terug , langzamerhand verdwenen de houtzaagmolens , welvaart die halverwege de 17de eeuw was begonnen , nog twee grote schepen gebouwd voor de voc , alleen de voc scheepswerven bleven over

Overig


20-11-2019 - Westfries Museum nieuwe aanwinsten
07-11-2018 - Onthulling naam schip Willem Barentsz
19-10-2018 - De replica VOC-schip Duyfken is weer in de vaart
12-08-2017 - Scheepstypen in de 19de eeuw II
09-01-2017 - Scheepstypen in de 16de eeuw III
24-10-2016 - Scheepstypen in de 18de eeuw II
02-03-2016 - Scheepstypen in de 19de eeuw I
05-11-2015 - Scheepstypen in de 16de eeuw II.
22-03-2015 - De geschiedenis van het VOC jacht “Halve Maen”.
12-11-2014 - Verkregen informatie voor de ontdekkingsreis van de Duyfken
05-11-2014 - Het einde van de ontdekkingsreis van het Duyfken.
21-10-2014 - Nieuwe Media Westfries Museum werkt aan een wereldprimeur
09-04-2014 - De replica van het VOC-schip de Duyfken wordt verkocht.
04-02-2014 - Moddermolen of baggermolen
24-01-2014 - Krantenartikel: Prima als slager eigen vlees keurt?
30-12-2013 - Galeien met gewapende Geuzen 1574.
21-12-2013 - Hoe is de grafiek van de Oosterpolder gemaakt.
11-12-2013 - Oude afzettingen wordt verlaten
27-11-2013 - Hoe is de grafiek van de Westerpolder gemaakt
08-11-2013 - Zijn het de Portugezen die Australië hebben ontdekt?
18-10-2013 - Kalme zee
30-09-2013 - De haven van Hoorn in de 18de eeuw
17-09-2013 - Scheepstypen in de 18de eeuw I.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw II.
16-09-2013 - Scheepstypen in de 17de eeuw I.
10-09-2013 - Scheepstypen in de Middeleeuwen
10-09-2013 - Scheepstypen in de 16de eeuw I
07-09-2013 - Teruggang
07-09-2013 - De schrik van de paalworm.
07-09-2013 - Achtien scheepshellingen
28 maart 2023

Blog

Tagcloud


  • admiraliteit
  • bolderik
  • duyfken
  • enkhuizen
  • fluitschip
  • graan
  • grondwaterpeil
  • scheepsbouw
  • spanjaarden
  • willem

Zoeken in blog


Zoek

Contactgegevens

ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.

Deel deze pagina

Contact


  • ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
  • woesvanh@gmail.com

Zoeken


Copyright 2023 - ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Inloggen | Sitehand - Website met apps | Ziber - PSD naar html