Model bootschip uit de tweede helft 18e eeuw.
De bootschepen onderscheidden zich door de brede platte spiegel, die aan beiden zijden buiten de scheepswand uitsteken. Deze schepen kwamen in de tweede helft van 17e eeuw gebouwd. Later werden deze bootschepen gebruikt bij de walvisvaart.
De haringbuis zeilt naar huis.
Model brik Atalante, bewapend met 16 stukken. 1796.
Het schip behoort bij de schegversiering. Het schip werd in 1796 te Vlissingen gebouwd door scheepstimmermansbaas Priel. Het is in 1804 door de Engelsen in het Vlie genomen.
Model van een fregat van 24 stukken. Anoniem, 1780. Rijksmuseum.
De Gerechtigheid, Oostindievaarder,1742 Enkhuizen
Het VOC-schip Amsterdam werd in 1748 gebouwd op de VOC-werf op Oostenburg. In januari 1749 voer het schip na belading en inscheping op Texel uit voor de lange reis naar de Oost. In de Noordzee heerste een zware zuiderstorm. Bij het Nauw van Calais (Het Kanaal) verloor het schip het roer. Het stuurloze schip Amsterdam werd bij Hastings (Engeland) op het strand gezet.
Model van het koopvaardijschip De Witte Oliphant, 1755. Rijksmuseum.
Het VOC-jacht.
Het jacht van de Kamer Rotterdam van de begroet een Rotterdamse Oostindiëvaarder. Het VOC-jacht is een deel van een meesterstuk door Jacob van Strij geschilderd in circa 1790-1795.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgende Blog: Scheepstypen in de 19de eeuw I
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------