Als VOC schepen op handelsmissie naar onbekende gebieden werden gestuurd, werd de vloot vergezeld van een klein schip van het scheepstype jacht of pinas. Zo'n scheepje had weinig diepgang en kon daardoor dicht onder de kust komen of rivieren opvaren en fungeerde als verkenner. Het scheepje het ‘Duyfken’ was zo'n verkenner en was bestemd voor het uitvoeren van ontdekkingsreizen in de vreemde wateren naar en rondom Oost-Indië.
Het scheepje het Duyfken werd in 1594-1595 gebouwd op de Uilenburg in Amsterdam in opdracht van de Oude Compagenie, het was ca. 20m lang, heeft een diepgang van 1,60m en een laadvermogem van 24 last (48 ton), Totale waterverplaatsing volbeladen 33 last (66 ton). De bemanning bestond uit ca. 20 man.
Tot het einde van de 16e eeuw haalde de Nederland de specerijen uit Portugal. Door de oorlog met Portugal was Holland genoodzaakt de specerijen zelf uit het Oost-Indië te halen.
Op 2 april 1596 vertrokken een aantal schepen van het Compagnie van Verre. Vier schepen de Amstelredam, Mauritius, Hollandia en de Duyfken onder bevel van admiraal Cornelis de Houtman. De Duyfken was de schipper Simon Lambertz. Mau.
Tweede Schipvaart met Duyfken.
Terugkomst van de tweede expeditie naar Oost-Indië, Hendrik Cornelisz. Vroom, 1599. Rijksmuseum.
Door de reders van de Oude Compagnie werden acht schepen uitgerust voor een scheepvaart naar Oost-Azië. Het bevel over de vloot was admiraal Jacob Cornelisz van Neck.
Op 1 mei 1598 vertrok de vloot die bestond uit de schepen Amsterdam, Mauritius, Hollandia, Zeeland, Gelderland, Utrecht, Vriesland, Overijssel en/of jacht het Duyfken, laadvermogen 50 ton, schipper, Simon Jansz Hoen.
Een nieuw scheepje Duyfken.
In het jaar 1601 werd op de werf in Amsterdam een nieuwe Duyfken van stapel gelopen. Het nieuwe scheepje had een laadvermogen van 30 last (60 ton), 15 bemanning en had 6 stukken als bewapening.
Op 3 april 1601, werd door ‘Oude Compagnie” een scheepvaart onder admiraal Wolter Harmenz. met de schepen Gelderland, Utrecht Zeeland, Wachter en de Duyfken met schipper Willem Cornelisz. Schouten uit Hoorn . Hij behoorde hiermee tot de eerste pioniers die de specerijenhandel met de ‘Verre Oost’ op gang brachten.
Willem Jansz. schipper op de Duyfken heeft Nova Hollandia Australia ontdekt.
In het jaar 1602 werd de Verenigde Oostindische Compagnie opgericht.
In december 1603 voor de VOC bevelhebber Steven van der Hagen Willem Jansz. schipper op de Duyfken.
De Australiërs bouwden het verkeerde schip.
De Australiërs hadden reeds eerder een schip gebouwd en wel de Endeavour van de ontdekkingsreiziger James Cook* in de 18e eeuw.
Tijdens de bouw had men ontdekt dat ze met het verkeerde schip waren begonnen. Na onderzoek was namelijk gebleken dat de ware ontdekker van Australië niet James Cook of Abel Tasman is geweest maar schipper Willem Janszoon uit Amsterdam met het schip ‘Duyfken’.
De Australiërs hebben een replica gebouwd van het scheepje ‘Duyfken’, het schip dat in 1606 Australië ontdekte.
De replica van de Endeavour van het schip van James Cook ca. 1728.
Het scheepstype van de Endeavour was afgeleid van het beroemde Hoornse fluitschip van Liorne, het paradepaard van de Hollandse vrachtvaart. Captain James Cook gebruikte het journaal van het Duyfken bij ontdekkingsreis rond Australië rond het jaar1728.
Nederland en Australië Verbonden door geschiedenis Nederland-Australië.